maandag 26 augustus 2013

Biefstuk in plakken met Citroen en Tijm

Ik ben een enorme fan van Nigella, en ik heb dan ook al meerdere recepten van haar hier op de site staan. In haar boek Nigella Express kwam ik dit overheerlijke recept tegen. Ideaal wanneer je zoals ik thuis twee vlees etende mannen hebt.

Biefstuk in plakken met Citroen en Tijm

  • 1 stuk lendebiefstuk van ongeveer 600 gram (2,5 cm dik)
  • 5 stengels tijm (1 eetlepel blaadjes)
  • 2 teentjes knoflook (gekneusd)
  • 80 ml ​​extra vierge olijfolie
  • geraspte schil en sap van ½ citroen
  • 1 theelepel Maldon zout (of ½ theelepel keukenzout)
  • versgemalen peper

Snijd het vet weg van de rand van de biefstuk, terwijl je je grillplaat (pan) of pan met dikke bodem verhit.
Bestrijk het vlees met olie om te voorkomen dat het vlees aan de bodem van de pan blijft plakken en bak gedurende 3 minuten aan de ene kant en 1 minuut aan de andere kant en nog een keer 1 minuut aan de eerste kant gedraaid (dit geeft je mooie grillplaat tekens) zo blijft het vlees mooi rood van binnen.

De citroen in de post-hoc marinade maakt het vlees nog iets gaarder.

Terwijl de biefstuk bakt, plaats de tijm, knoflook, olie, citroenschil en sap, en zout en peper in een grote, ondiepe schaal.
Zodra de biefstuk gaar is, plaats het in de schotel van de marinade gedurende 4 minuten aan elke kant. Leg daarna de biefstuk op een houten plank en snijd het vlees diagonaal in mooie reepjes.

Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van veel tijm, je kan dit dan ook prima vervangen door bieslook en peterselie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten